PROGRAM NTC - SUSTAV UČENJA
Činjenica je da inteligencija ne ovisi samo o broju živčanih stanica već i o broju neuronskih veza. Period do sedme godine života je najdragocjeniji za formiranje novih veza. Kako stimulirati velike potencijale naših mališana prije polaska u školu?-pitanje je na koje odgovara Dr. Ranko Rajović i program NTC sustav učenja.
Program stavlja u centar odgovornosti roditelja, jer je njegova uloga ključna i svakodnevna. Mnogi roditelji i ne znaju da dopuštanjem pojedinih aktivnosti onemogućavaju pravilan razvoj svoje djece:
- Pretjerano gledanje tv-a (gledanje u ekran negativno utječe na razvoj akomodacije oka)
- Igranje video igrica
- Nedostatak grafomotoričkih aktivnosti
- Fizička neaktivnost
Sve to oštećuje i smanjuje razvoj pojedinih bioloških potencijala!
Često roditelji nehotice rade pogreške: brane skakanje po krevetu, okretanje u krug, trčanje i preskakivanje, kupuju tenisice na čičak jer je "lakše" itd.
Ne shvaćaju da tako sprečavaju neke izuzetno korisne aktivnosti za razvoj mozga. Upravo u ovom najranijem razdoblju djetetovog života možemo kroz igru stimulirati nove veze među neuronima i tako povećati sposobnosti za učenje i indirektno poticati razvoj pojedinca.
Program se bazirao na otkrivanje darovitosti kod djece i značaj obitelji i šire društvene zajednice na otkrivanje darovitosti. Općenito vježbe i aktivnosti koje preporučuju iz pilot programa MENSE pomažu ne samo kod otkrivanja darovitih već i kod pravilnog i poticajnog razvoja dječjih moždanih funkcija.
Istraživanja su potvrdila da oni roditelji koji u zajedničkim aktivnostima sa svojom djecom provode dosta vremena (zajedničko čitanje, traženje informacija iz knjiga, geografskih karata, enciklopedija, razgovor o pročitanom, bogaćenje dječjeg rječnika, zajedničke posjete kazalištu, izložbama, sportskim događanjima i sl.), olakšavaju razvoj njihovih interesa, odgovaraju na njihova pitanja i osiguravaju toplinu i podršku njihovim intelektualnim istraživanjima, što ujedno potiče razvoj darovitosti.
Sazrijevanje mozga je intenzivno u najranijem razdoblju djetinjstva i preko 50% je završeno do četvrte, pete godine. Ako tada ne potaknemo dijete, neke od funkcija neće biti razvijene u punom opsegu. Jedan od primjera, gdje se vidi presudna uloga roditelja jest razvoj dinamičkog vida oka, koji ako nije dovoljno razvijen može predstavljati jedan od razloga slabijeg uspjeha u školi zbog mogućnosti razvoja disleksije i smanjene koncentracije.
Postoje razne vježbe za akomodaciju oka, grafomotoriku i motoriku koje možemo koristiti svakodnevno u igri s djecom:
- Rotacija oko svoje osi (10 do 15 sekundi zatvorenim očima) samo na jednu stranu a drugi dan ista vježba ali na suprotnu stranu
- Ako imate trampolin - skakanje i prevrtanje - 5 do 10 min
- Hodanje po crti ili po gredi (za stariji uzrast)
- Za akomodaciju oka:
- Dodavanje lopte, kotrljanje lopte na razmaku od 1 m, a s vremenom i dobacivanje i hvatanje lopte
- Trčanje, preskakivanje, provlačenje i općenito boravak u prirodi
- Igre sa simbolima (prepoznavanje, klasifikacija i asocijacija) - mogu biti simboli automobila, nogometnih klubova, zastave država itd. - izuzetno važno za razvoj funkcionalnog razmišljanja
- Značaj glazbe (pokret, ples, ritam, pjevanje, slušanje, sviranje) - utječe na sveukupni razvoj djeteta, na sve aspekte tj. na cjelovitu osobnost djeteta
- Zagonetke i zagonetne priče - uvježbava se logičko razmišljanje i brzo rješavanje problema
U mnogim se zemljama ova metodika rada primjenjuje već u predškolskim ustanovama kako bi se unaprijedilo i razvijalo funkcionalno razmišljanje djece. Trenutno je ovaj program u fazi pilot projekta u Hrvatskoj.
Maja Blaslov Nadinić, pedagog